Cookie / Süti tájékoztató
Tájékoztatjuk, hogy a marketingindex.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Rendben
Marketing Index 2021
15 101

(+0,17% 2019-hez képest)

A Marketing Index a szűken vett reklám- és marketingkommunikációs tevékenységi körök évenkénti vizsgálatából számított index, mely 2015-től kezdődően képes a tendenciák és eredmények kimutatására és az alábbi 5 területből tevődik össze:

„Innen már csak egy út vezet: előre”

A 2020-as koronavírus-járvány és az ez által kiváltott válság a Marketing Indexet (annak összes szakágazatát) sem kímélte – ennek pedig mind a mai napig érezni a deprimált hatását. A teljes összesítést nézve, érthetően és megállapíthatóan több szekció értéke visszább esett, viszont meglepő módon két szakágazat növekedett, egy pedig stagnált. Sőt! 0,17%-nyi emelkedés volt felfedezhető a korábbi értékekhez képest, így jelen állás szerint nem kevesebb, mint 15.101 pontot takar. Mindez pedig egyben azt is magába foglalja, hogy az ilyen intenzív és váratlan csapásokkal tarkított krízishelyzet is esélyt és táptalajt adhat a növekedés megragadására. Ez az innovatív föllendülés pedig a későbbi években érződhet csak igazán fontosnak és hangsúlyosnak.

 

 

 

A Marketing Index és szakágazatainak alakulása (2015-2020)

Az Index mindegyik szakágazatát tekintve elmondható, hogy 2020-ban egyszerre voltak kikövetkeztethető és váratlan, meglepő változások is. A PR szektor például 15%-ot esett vissza a 2019-es értékeihez képest, a Reklámügynökségek pedig 12.667-ről 11.493-ra csökkentek. A Médiareklám adatai szinte elhanyagolható mértékben apadtak (19.565, amely mindössze szűk 300-zal tér el az ezt megelőzőtől – ennek ellenére továbbra is ez az ágazat lett az egyéni csúcstartó a Marketing Index keretein belül), a Piackutatás és Direkt Marketing viszont sokakat meglepett. Előbbi egy lassú, de a későbbi évek adatai alapján akár dinamikusnak is nevezhető fejlődési útra lépett, utóbbi pedig nem kevesebb, mint 20%-kal növekedett. Mindezek együttesen adják ki a 2020-as szakágazati alakulások két oldalát.

 

 

 

 

 

A lassan már 6 éve elkezdődött árbevételi változás továbbra is jelen van és szüntelen érezteti a hatását. Mindez olyan szakágazatokat érintett túlnyomórészt a tavalyi évben, mint a 2017 óta folyamatosan tizedelődő Reklámügynökségek (41%-ról 38-ra esett vissza) vagy éppen a PR (8%-ról 7-re) – ennek ellenére előbbi továbbra is a legnagyobb szeletet tudhatja magának a teljes „tortát” szemügyre véve. Ezzel szemben a Médiareklám, a Direkt Marketing, sőt még a Piackutatás is növekedett az előző évi adatokhoz képest, igaz, nem annyira látványos szinten. Ez a pozitív prosperálás viszont egy még inkább fejlődő táptalajt szolgáltathat a 2021/2022-es érában a jelenlegi adatokat előre kivetítve.

MI szakágazatok súlya árbevétel alapján (2015-2020)

 

 

 

 

 

MI szakágazatok összesített árbevétele, illetve adófizetési kötelezettsége (2015-2020)

Ahogy valamilyen szinten érezhető és gyanítható volt (az élet minden más területét hasonló célzattal alapul véve), a Marketing Index szakágazatinak összesített árbevétele és az ezzel kapcsolatos adófizetési kötelezettség jócskán visszább esett a 2018-as vagy épp a 2019-es adatokat tekintve. Mind az árbevétel (a 2019-es 820,9 milliárdról 737,8-ra esett), mind pedig az adófizetői összeg is (7,17 milliárdról 6,5-re) 10% körül fogyatkozott az előző év értékeihez képest. Mindez más szakmákhoz (vagy éppen helyben maradva, vagyis a Marketing Index+ adataihoz) viszonyítva így is a pozitívabb irányba billenti a mérleg nyelvét.

 

 

 

 

 

2019-ben sokan annak kezdtek előre örülni, hogy az eddig elérhetetlennek és áthatolhatatlannak vélt 20.000 fős létszámot összesítve megugrották – és ezzel kapcsolatban állítottak fel új határokat. 2020 és a koronavírus-járvány viszont erre rácáfolt, és 16 ezerre esett vissza a munkavállalók és foglalkoztattok száma. Ezzel szemben a személyi jellegű ráfordítás értéke alig változott a tavalyi számadatokhoz képest (hasonlításképpen a tavalyi érték – 94.808 milliárd forint – több mint amennyi 2018-ban volt – 94.001 milliárd), amely valamilyen szinten bizakodásra és a pozitív fejlődésre ad okot. Mindehhez pedig érdemes azt megjegyezni, hogy annak ellenére, hogy csökkent a létszám a szakágazatokban, a létszámarányos bevétel nőtt (vagyis kevesebb ember dolgozott vagy ugyanannyit vagy többet).

MI foglalkoztatottak száma és összesített személyi jellegű ráfordítás (2015-2020)

 

 

 

 

 

Marketing Index összetevőinek változása az előző évhez viszonyítva (2015-2020)

Összesítve pedig elmondható, hogy fenti grafikonokat, illetve azoknak pozitív-negatív értékeit látva a Marketing Index szakágazatai felettébb változó számadatokkal szolgáltak a tavalyi évet illetően. A COVID-járvány erőteljesen rányomta negatív és keserédes bélyegét a szakterületek sikerességére vonatkozólag, viszont meg kell jegyeznünk, hogy akadtak stagnáló, sőt jócskán növekedő értékek is.

 

A befizetett adó aránya – az előző évek rapszodikusan változó eredményeihez képest – közel 50%-kal nagyobb értéket produkált, mint 2019-ben. Annak ellenére, hogy a szakma kevesebb adót fizetett be a két évvel ezelőtti adatokhoz képest (lásd az adófizetési kötelezettségi grafikon értékeit), az országos átlaghoz képest 46%-os növekedés történt. Az átlagos létszámarányos árbevétel 1%-kal emelkedett, a cégek száma pedig stagnálva csökkent (97%-ról 94%-ra). A Marketing Index további összetevői (árbevétel, személyi jellegű ráfordítás, kockázati index) mind-mind visszább estek – viszont ezen csökkenések valamilyen szinten érthetőek voltak a krízishelyzetet és az ehhez kapcsolódó válságot tekintve.