Cookie / Süti tájékoztató
Tájékoztatjuk, hogy a marketingindex.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Rendben
Reklámügynökség
13 722

(+37,2% 5 év alatt)
Kiemelkedő hatékonyság. Egy főre vetítve?

„Szédületes tempóban növekvő egyéni vállalkozói kör, jelentős hatással”

Talán a teljes ágazaton belül is kiemelkedőnek számító egy főre jutó árbevétel is közrejátszik abban, hogy 2022-re már több egyéni vállalkozó lehet, mint cég a reklámügynökségi szakágazaton belül. A terület már eddig is rendkívül népszerű volt a szabadúszó, munkájukat önállóan végző szakemberek számára, de a 2015-ös adatokhoz képesti 70%-os növekedés példátlan a szektorban.

Ez a fajta decentralizáció azonban jól érzékelteti a hatását a szakágazat Marketing Indexében, mely csak minimálisan marad el így 5 éves viszonylatban a Piackutatáshoz képest. Több szempontól is rossz hír ez a COVID-válság okozta 2020-as adatok előtt, ugyanis több tényező együttállása is komoly sérülékenységet vetít előre a reklámügynökségek számára.

 

 

 

Reklámügynökségek árbevételkategória-megoszlása (2015-2019*)

Dinamikus visszaesés várható a reklámügynökségek számában 2019*-re. Az azt megelőző években viszonylag stabil volt a piaci szereplők összetétele, 2019-re viszont az adatok 10%-nál nagyobb visszaesést mutatnak, és hol van még a COVID-hatás? Az árbevétel-kategóriánkat tekintve a legtöbb reklámügynökség 100 millió forint alatti bevételt termel évente és mindössze a reklámügynökségek nagyjából 10%-a haladja meg a 100 millió forintos küszöb értéket. 1 milliárd forint árbevétellel 50db (körüli) reklámügynökség rendelkezik évek óta.  A 2019*-re prognosztizálható visszaesés minden árbevétel-kategóriát nagyjából egyforma mértékben érintett.

 

 

 

 

2015 és 2019* között változó volt mind a reklámügynökségek éves árbevétele, mind létszáma. 2015-ben összesen 7 547 munkavállalót foglalkoztattak reklámügynökségek és 283 milliárd forintos árbevételt termeltek egy év alatt. A következő évben, 2016-ban több mint 1 000 fővel nőtt az ügynökségi munkavállalók száma, és 344 milliárd forint volt az éves árbevétel a szakágazatban. 2019*-ben prognosztizálhatóan közel 50 milliárddal nőtt a szakágazat árbevétele az azt megelőző évhez képest, míg a munkavállalók száma csak körülbelül 100 fővel nőtt, 8 193-ról 8 304-re. Az adatokból jól kiolvasható, hogy 2016-ban lehetett a legkényelmesebben reklámügynökségnél dolgozni. Ebben és az azt követő évben ugyanis kiemelkedően magas létszám mellett relatíve alacsonyabb volt az összesített árbevétel. Láthatóan az iparági döntéshozók erős konszolidációba kezdtek 2018-tól, mely az egy főre jutó hatékonyságot is növelte.

Reklámügynökségek éves árbevétele és létszáma (2015-2019*)

 

 

 

 

Reklámügynökségek MI és MI+ szakágazatokhoz képest viszonyított létszámarányos árbevétele és átlagos életkora

A Reklámügynökségek a teljes szakmára vetített kimutatás alapján a 3. legtöbb létszámarányos árbevételt termelő szervezetek a Médiareklám és a Hang- és Képművészet szervezetei után. A közel 30 millió forintos egy főre eső árbevétel közel 10 millió forinttal előzi meg klasszikusan magas vélt hozzáadott értékkel rendelkező Piackutatás és PR szakágazatot is.

Amennyiben ugyanezt az adatsort az egyes szervezetek átlagos életkorára vetítjük, érdekes végleteket kapunk. A két szélsőséget képviselő Nyomda és Rendezvény szakágazat egyarán 16 millió forint körüli egy főre jutó árbevételt produkál úgy, hogy az abban tevékenykedő szervezetek átlagos kora között közel 7 teljes év van. A reklámügynökségek átlagos 11 éves életkora közepes értéknek mondható.

 

 

 

 

A reklámügynökségi piac szereplőinek száma 8 000 körül stagnál, azonban az ügynökségek és az egyéni vállalkozók egymáshoz viszonyított aránya ezen a 8 000 összesített adaton belül folyamatosan változik 2015 óta. Ahogy egyre kevesebb lesz a reklámügynökség, úgy jelennek meg újabb és újabb egyéni vállalkozók a piacon. A társas vállalkozások mennyiségének csökkenése és az egyéni vállalkozások mennyiségének növekedése stabil, vagyis nem volt kiugróan nagy változást hozó év a vizsgált időszakban. Jó tünete ez a változás a szakágazatban érzékelhető freelancer-kultúra folyamatos terjedésének, amely egyelőre megállíthatatlannak tűnik, bár ki tudja, hogy a KATA törvény változásai milyen folyamatokat indítanak el (egy megrendelő felé éves szinten 3 millió Ft-ot lehet számlázni, afelett, 40%-os adót kellene fizetni 2021. január 1-től). Amennyiben a COVID-válság nem hoz trendfordulót, úgy a prognózis szerint 2022-re több egyéni vállalkozó lesz a területen, mint cég. 

Működő reklámügynökségek és egyéni vállalkozások számának alakulása (2015-2020*)

 

*A koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése érdekében szükséges adózási könnyítésekről szóló 140/2020. (IV. 21.) kormányrendelet alapján a gazdasági társaságok pénzügyi beszámolóinak benyújtási határideje 2020. szeptember 30-ra módosult. Ennek fényében a feltüntetett 2019-es adatok a korábbi évek adatai alapján előrevetített projekciót tartalmaznak, illetve részállapotot mutatnak.