„Ha sötét is van, mindig lesz új reggel...”
A COVID-járvány és az ezáltal okozott nagyfokú válság a különféle ügynökségek modelljeire és működésére is kihatással volt, viszont mindehhez érdemes hozzátenni, hogy nem akkora mértékben, mint feltételezni lehet. Már évek óta átrendeződni látszik a reklámügynökségek megjelenése a szakágazaton belül, ami túlnyomórészt a szabadúszók, „freelancerek” és egyéni vállalkozók számottevő jelenlétéhez köthető. A 2020-as adatok magától értetődően visszább estek, mint a korábbi éveké (legfőképp a kezdeti kiugró adatokhoz viszonyítva), mindezzel ellentétben a szédületes tempó és jelentős hatás továbbra is megmaradtak és az erős magját képezik a reklámügynökségek modelljeinek.
Reklámügynökségek árbevételkategóriánkénti megoszlása (2015-2020)
A kezdeti, 2015-tól datálható kicsúcsosodó adatokhoz a tavaly belengetett dinamikus visszaesés továbbra is látszódik a reklámügynökségek számaiban, amit a válsághelyzet csak még inkább rányomta a bélyegjét. 2019-re a 0 és 100 millió forintnyi bevételű cégek értékei 10%-nál is nagyobb visszaesést produkáltak, mindez a 100-500 milliós szervezeteknél pedig közel 30%-os volt. Az 500 millió és 1 milliárd között mozgó cégek eredménye 47-re tehető (2019-ben mindez 69 volt, vagyis 32% az esés rátája), az 1 milliárd vagy az afeletti bevételű szervezetek értékei pedig kereken 20%-ot csökkentek (47-től 38-ra).
A 2016-os, elképesztően kiugró adatokhoz (344 milliárd forintnyi bevétel és szűk 9000 ügynökségi munkavállaló) képest visszaesés volt tapasztalható, mind a létszámot, mind pedig az árbevételt tekintve. Az egy főre jutó hatékonyság növelése érdekében 2018-ban vágtak bele az adott iparági döntéshozók egy erős konszolidációba, amelynek hatásai nem csupán 2019-ben – igaz, kiemelkedő adatokkal –, de tavaly, 2020-ban is tetten érhetőek voltak. Az árbevételt tekintve közel 300 milliárdra tehető a forintban értett összeg, a létszám pedig kis híján majdnem elérte a 7000-et (tehát mindebből az is leszűrhető közel 1500 állás tűnt el 2019-hez képest).
Reklámügynökségek éves árbevétele és létszáma (2015-2020)
Működő Reklámügynökségek és egyéni vállalkozások számának alakulása (2015-2021*)
A szakágazati freelancer-kultúra további számbéli növekedése és egyben drasztikusnak is titulálható terjeszkedése nem csupán a 2019-es és a 2020-as éveket tekintve mondható megállíthatatlannak, hanem a 2021-es éra adataihoz képest is. Habár a reklámügynökségek és a különféle reklámcégek száma is növekedett az elmúlt évhez képest (jelenleg szűk 4800 darab ilyen szervezetről beszélhetünk), a kiugró értékek továbbra is az egyéni vállalkozásoknál keresendők. 2020-ban – a járvány és a válság ellenére vagy csúnya szóval mondhatni hatására – közel 10%-kal több vállalkozás született meg. Mindezt a dinamikus tendenciát tekintve, jövőre még nagyobb százalékokról beszélhetünk majd?
A koronavírus-járvány időszakában hasonló értékeket találhatunk az átlagos fizetésképtelenségi valószínűség területén, mint a PR szakágazat esetében vagy éppen az árbevételkategóriánkénti megoszlásában. Két esetben deprimált növekedést vélhetünk felfedezni, ám ezzel szemben szintén két esetben stagnálás vagy épp elhanyagolható jelentőségű emelkedés látható. Az 500 millió és 1 milliárd forintnyi bevételek között mozgó szervezetek szűk 30%-kal nagyobb értékeket mutattak, az 1 milliárd feletti cégek pedig közel hasonló eredmény produkáltak. Ellenben a 0 és 100, valamint a 100 és 500 millió közötti ügynökségek stagnáltak, amely értékek idén és jövőre is ilyen pozitív eredményeket mutathatnak, hogyha ez a tendencia nem fordul meg egy hirtelen bejövő befolyásoló tényezőtől.
Reklámügynökségek átlagos fizetésképtelenségi valószínűségének alakulása (2015-2020)