Cookie / Süti tájékoztató
Tájékoztatjuk, hogy a marketingindex.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Rendben
PR
22 318

(+223,2% 5 év alatt)
2019 nyertese, az MI zászlóshajója

„Ha van sikersztori, akkor a PR egyértelműen az.”

Bátran állíthatjuk, hogy 2019 a PR áttörésének éve volt. Az MI komponensei között ez volt az egyedüli szakágazat, mely nemcsak, hogy képes volt 2015-höz képest értékét és súlyát majdnem két és félszeresére emelni, de ennek jelentős részét prognosztizálhatóan 2019*-ben termelte meg. A növekedés motorja a szektoron belül kiemelkedő, 2019-re prognosztizált nyereségráta, illetve a várható összesített árbevétel 50%-ot is meghaladó emelkedése volt, mellyel a terület realizált árbevétele megközelítette a 100 milliárd forintot.

 

 

 

PR szakágazat évenkénti árbevétel-változása és összesített árbevétele (2015-2019*)

Ahogy az ábra is mutatja, A PR szakágazat árbevétele folyamatos, trendszerű növekedést mutat a 2010-es évek második felében. A grafikonok egyik fele a teljes szakágazat bevételeit mutatja, a másik pedig az eltérést az előző év bevételeihez képest. Jól látszik, hogy 2015 óta két ugrásszerű növekedést mutató év is volt már: mind a 2016, mind pedig a várhatóan 2019. év* prognosztizálhatóan több mint 50%-kal nagyobb árbevételt hozott, mint az azt megelőző évé. Csökkenés a vizsgált időszakban csak 2018-ban volt, de ebben az időszakban is csupán 2%-os, tehát nem mondható számottevő mértékű visszaesésnek.

 

 

 

 

Ha azt vizsgáljuk, hogy egy PR-ral foglalkozó cég az árbevételétől függően mennyire van „biztonságban” a fizetésképtelenségtől, vagyis mekkora a fizetésképtelenség kockázata, meglepő eredményekre bukkanhatunk. Sokan talán azt gondolhatnák, hogy az árbevétel mérete és a fizetésképtelenség kockázata fordítottan arányos lehet, vagyis minél nagyobb az árbevétele egy cégnek, annál biztosabb helyzetben van ezt a mutatót tekintve. Az adatokból kiderül, hogy az 1 milliárd forintnál magasabb árbevételű cégek esetében ez az állítás megállja a helyét. Az eggyel alacsonyabb kategóriájú árbevétellel rendelkező cégek azonban meglepően hullámzó mértékű kockázatnak vannak kitéve: 2016-ban és 2018-ban is jelentősen magasabb volt a fizetésképtelenség kockázata, mint 2015-ben, 2017-ben vagy várhatóan 2019*-ben. A 100-500 millió forintos árbevétellel rendelkező cégek jelentősen alacsonyabb kockázattal rendelkeznek a fizetésképtelenséget tekintve és az évenkénti ingadozás is jóval alacsonyabb, ennél kevesebb árbevétellel pedig stabilan magas kockázattal rendelkeznek a vállalkozások. 2018-tól kezdve pedig minden kategória csökkenést mutat, vagyis általánosságban véve alacsonyabb a fizetésképtelenség kockázata a szakágazatban.

Fizetésképtelenség kockázata cégmérettől függően (Opten Kockázati Index 2015-2019)

 

 

 

 

A PR szakágazat cégfluktuációs mutatójának változása

A diagram az adott évben megszűnő és a piacon újonnan megjelenő cégek arányának változását mutatja. A cégfluktuáció növekszik 2015 óta, évről évre egyre nagyobb ütemben, összesen 27,36%-os növekedést elérve a tavalyi évig. Ez nem csak az újonnan piacra lépő cégek bizonytalan helyzetét jelentheti: az adatok árulkodhatnak régóta működő cégek megszűnéséről is.

 

 

 

 

A szakágazat összesített árbevételének és adózott nyereségeinek mértékét és arányát összevetve igazi sikertörténetről beszélhetünk. Az ágazat árbevétele ugyanis 2015 óta csaknem megháromszorozódott, míg az adózott nyereség mértéke elképesztő mértékben, 28,61%-kal nőtt a vizsgált időszakban. Míg 2015-ben 39 milliárd forintos árbevételből 1 milliárd forint volt az adózott eredmény, 2019*-ben várhatóan már a 96 milliárd forintos árbevétel 27 milliárdos adózott nyereséget jelentett. A bevételek 2016 és 2018 között stagnáltak, 2019*-ben pedig prognosztizálhatóan ugrásszerűen, 33 milliárd forinttal nőttek meg. Ez a különbség majdnem akkora, amekkora a komplett szakágazat árbevétele volt 2015-ben.

A PR szakágazat eredményességének alakulása (2015-2019*)

 

 

*A koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése érdekében szükséges adózási könnyítésekről szóló 140/2020. (IV. 21.) kormányrendelet alapján a gazdasági társaságok pénzügyi beszámolóinak benyújtási határideje 2020. szeptember 30-ra módosult. Ennek fényében a feltüntetett 2019-es adatok a korábbi évek adatai alapján előrevetített projekciót tartalmaznak, illetve részállapotot mutatnak.