Cookie / Süti tájékoztató
Tájékoztatjuk, hogy a marketingindex.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Rendben
Public Relations 2021
14 076

(-14,41% 2019-hez képest)
Az MI legnagyobb COVID-vesztese

„Miért zuhanunk a mélybe? – Hogy megtanuljunk kimászni belőle.”

A koronavírus-járvány, ahogy az élet minden területén, úgy a marketing világában is kifejtette negatív hatásait. Mindez a PR szakágazaton is megérződött, viszont korántsem olyan tragikus a helyzet, mint feltételezhetjük. Habár a 2019-es, kimagaslóan pozitív és prognosztizálható értékeket mutató év adataihoz képest visszaesés tapasztalható – ami valljuk be, várható volt –, a 2015-ös kezdeti átlagokhoz képest még így is kiemelkedő teljesítmény fedezhető fel. Az akkori árbevételt érintő eredményeknél több mint 20%-kal nagyobb javulás és növekedés tapasztalható a tavalyi év fényében a PR szektoránál.

 

 

 

PR szakágazat évenkénti árbevétel-változása és összesített árbevétele (2015-2020)

Az árbevétel, valamint az árbevétel-változás esetében tisztán látni a pandémia erőteljes megjelenését, viszont továbbra is olyan eredményekkel találkozhatunk, ami a kezdeti adatokhoz képest növekedést mutatnak. Ha a változást nézzük, akkor százalékosan 25-re tehető a visszaesés (szám szerint 48,4 milliárd) a tavalyi évhez képest, ezzel szemben a bevétel több mint 20%-os növekedést foglal magába a 2015-ös értékekhez képest. A 2019-es év kiugró számadatait (63,8 milliárd) nyilvánvalóan nem lehetett ilyen krízishelyzetekben elérni, viszont mindez egy potenciális növekedési táptalajt biztosíthat a 2021-es érának.

 

 

 

 

 

A kritikus helyzetek ellenére a PR szakágazat eredményességét tekintve egy olyan magas csúcsot sikerült elérni, ami még a 2019-es kiugró számadatokat is megdöntötte. Egy igazi sikertörténetről beszélhetünk, bármennyire is furán hangzik ez a vírus árnyékában. 2020-ban szűk 11 milliárd forintnyi adózott eredményt mutathatunk fel, ami nem csupán a két évvel ezelőtti értékeket tudta megdönteni, de közel 155%-os arányos növekedést mutat a 2016-os érát szemügyre véve. Pontosan ezek miatt is az árbevételarányos nyereség 2018-ban elkezdődő felfelé ívelése továbbra is adott, amely 2020-ban további növekedést is mutathat– mindezzel pedig rekordot döntött és kiugróan magas értéket sikerült elérni.

A PR szakágazat eredményességének alakulása (2015-2020)

 

 

 

 

 

A PR szakágazat cégfluktuációs mutatójának változása (2015-2020)

Az adott piacon újfent megjelenő cégek arányának változása természetesen nem úgy alakult, ahogy az emberek még a tavalyi év elején azt elgondolták, mindez viszont magában foglalt meglepetéseket is. A 2019-es képest egy 23%-os növekedés volt tapasztalható az értékek szintjén, amely az utóbbi évek cégfluktuációs adataihoz lett hasonló. Ez magától értetődően egy hatalmas meglepetés volt, főleg ha hozzávesszük, hogy mindez a COVID-válság árnyékában történt meg és egyben stabilizálódott is.

 

 

 

 

 

Mindazon cégeknek, amik magukba foglalják a PR-t, vagyis foglalkoznak vele, a valószínűsíthető adatai hasonlóan épültek fel, mint az ezt megelőző években látott eredmények. Az 1 milliárd magasabb és a 100-500 millió forintos árbevétel között mozgó cégek egy enyhe emelkedést mutattak, ellentétben az 500 millió és az 1 milliárd közötti szervezetekkel. Az utóbbiak biztos helyzetet tudhatnak maguk mögött, a 0 és 100 millió kategóriába tartozó cégek pedig egy szinte elhanyagolható emelkedést mutattak. Mindezen adatokat látva ismételten elmondható, hogy fizetésképtelenség kockázata a szakágazatban alacsonyabb lett, amely érték még az elkövetkező évek mindössze gyanítható fényében is nagyszerű jelnek tekinthető.

PR szakágazat fizetésképtelenségi valószínűségének alakulása (2015-2020)