„Eső nélkül nincs szivárvány”
A Marketing Index ezen szakágazata, vagyis a direkt marketing kapcsán mindenhol azt lehetett hallani és olvasni az elmúlt évek adatait szemügyre véve, hogy már a COVID-járvány előtt megtorpanni látszott ez a divíziós szervezeti egység. A 2019-es deprimált értékek alapján lehetett erre a prognosztizálható következtetésre jutni. Pontosan emiatt váltott ki akkora nagy megdöbbenést, hogy a koronavírus-járvány ellenére a szakágazat nyereségességének átalakulása mégis a pozitív irányba billent, és visszatérni látszanak a 2017-es / 2018-as kicsúcsosodó értékek.
Működő Direkt Marketing cégek és egyéni vállalkozások számának alakulása (2015-2021)
A cégek és az egyéni vállalkozások száma, valamint mindezeknek kontrasztja hasonló értékeket adott ki az elmúlt évek során, mint más szakágazatok eredményei. Az a tendencia fedezhető fel a direkt marketing divíziós egységénél is, hogy az ezzel a munkakörrel (is) foglalkozó cégek száma sorozatosan csökken – ezzel szemben az egyéni vállalkozók és vállalkozások értéke folyamatosan emelkedik. A nagyobb ugrás 2020-ra tehető, amikor is a vállalkozók száma közel 120-al lett több, a cégeké viszont szűk 50-nel lett kevesebb. Ezek az értékek 2020-ról 2021-re az utóbbi esetében stagnáltak, előbbinél pedig majdnem 20%-kal növekedtek. (Mindehhez viszont kell tennünk, hogy az év végére ezek az adatok változhatnak még.)
A szakágazat nyereségességének alakulása ellenére 2019-ben szintén egy ugrásszerű megnövekedés mutatkozott a foglalkoztatottak száma és ezzel kapcsolatos teljes személyi jellegű ráfordítások szekciójánál. Az évben több mint 5300-ra nőtt a munkavállalók száma, mindehhez pedig nagy, 34,7 milliárd forintnyi ráfordítás tartozott. 2020-ra mindezen adatok úgy változtak, hogy a létszám – a válsághelyzetet tekintve érthető módon – picivel csökkent (5242 fő) a ráfordítás összege viszont tovább emelkedett (34,8 milliárd).
A Direkt Marketing szakágazatban foglalkoztatottak száma és teljes személyi jellegű ráfordítása (2015-2020)
A Direkt Marketing szakágazat árbevétel-arányos nyeresége (2015-2020)
A kezdeti, 2015-ös értékektől kezdve egészen 2017-ig egy lassú, de dinamikus fejlődés mutatkozott a direkt marketing árbevétel-arányos nyereségét illetően. Mindez 2018-ra elképesztően kicsúcsosodott, és a közel kétszeresére duzzadt feltüntetett adatokat tekintve. 2019-ben aztán drasztikus visszaesés következetett be, viszont talán emiatt is érezhető annyira látványos növekedésnek a tavalyi év értékei. Százalékos arányban véve 12-re ugrott a két évvel ezelőtti mindössze 6%, így ez alapján valószínűsíthető, hogy a markáns növekedés 2021-ben tovább fog folytatódni (mindez viszont természetesen változhat, nincsen kőbe vésve).
Végül pedig a fentebb többször is említett szakágazati nyereségesség megközelítőleg és hozzávetőlegesen a 2018-ban kicsúcsosodott rekordértékekhez ért fel. 2018-ról 2019-re egy 50%-os visszaesés volt tapasztalható, amely után még a leginkább bizakodóbb egyéneket is meglepte, hogy 2020-ra több mint 90%-os növekedésre került sor. Szám szerint 17,43 milliárdos (forintban értett) nyereséget könyvelhetett el magának a direkt marketing szakágazat, amely egyben egy elképesztően pozitív előrelépést is magában foglalt.
A Direkt Marketing szakágazat nyereségességének alakulása (eFt, 2015-2020)