Cookie / Süti tájékoztató
Tájékoztatjuk, hogy a marketingindex.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Rendben
Média/Sajtó 2021
12 767

(-1,71% 2019-hez képest)
Volt tartalék a válságra

„Annyi biztos, hogy biztos, ami biztos.”

A média és a sajtó világában legalább annyi és olyan mértékű fordulat várta az embereket, mint például a digitális produkció vagy éppen a Marketing Index számos másik ágazata esetében is. A járvány, illetve az ez által beköszöntő világválság ezen a szakterületen is kiteljesedett– mindezt persze negatív értelemben véve. Az egyéni vállalkozások száma dinamikusan stagnálni kezdett, az aktív szervezetek pedig visszább estek. Az árbevétel és az adózott eredmény is csökkent, ahogy a foglalkoztattak száma és személyi jellegű ráfordítás rátája is. Mindezen deprimált eredmények ellenére sem billent le annyira a mérleg ezen nyelve, mint például a rendezvények vagy éppen a mostoha sorsú hang- és képzőművészet ágazatok tekintetében.

 

 

 

A Média/Sajtó szakágazat működő cégeinek és egyéni vállalkozásainak száma a szakágazat összesített árbevételének arányában (2015-2020)

A COVID helyzet miatti bevételcsökkenés a Média/Sajtó szakágazatát sem kerülte el. 2017 és 2019 között egy különösen fordított arányosság jellemezte a területet: növekvő árbevétel mellett az aktív vállalkozások száma folyamatosan csökkent, az egyéni vállalkozók (freelancerek?) pedig dinamikusan stagnáltak. 2020-ban mindkettő esetében visszaesést tapasztaltunk, de korántsem annyira vészes mértékben. Az árbevétel picivel több mint 350 milliárdot ért el, a cégek száma 8%-kal csökkent (4.168-ról 3.836 darabra), az egyéni vállalkozók számai pedig továbbra is dinamikusan stagnáltak, az eredményükön kevésbé, vagy szinte egyáltalán nem is lehetett érezni a krízishelyzet beköszöntöttét.

 

 

 

 

 

2020-ban a két évvel ezelőtti 8%-ról 6%-ra csökkent az ágazat árbevételarányos nyeresége, ami jelentős visszaesésnek tűnhet, de még mindig a 2018-as érték dupláját érthetjük ez alatt, ami egy világjárvány után nem olyan rossz eredmény, sőt. Az árbevétel az előző évi értékhez képest 20 milliárd mínuszba került (ezzel 362 milliárd forintot jelentve), az adózott eredmény viszont több mint 20%-kal esett visszább – 32 milliárdól közel 24,5-re.

A Média/Sajtó szakágazat árbevétel-arányos nyereséghányadának alakulása (2015-2020)

 

 

 

 

 

A Média/Sajtó szakágazatban foglalkoztatottak létszámának és a személyi jellegű ráfordítások alakulása (2015-2020)

A vizsgált időszak első két évében a Média/Sajtó szakágazatban foglalkoztatottak száma dinamikusan növekedett, olyannyira, hogy a személyi jellegű ráfordítások nem is tudták „tartani a tempót.” Ezután egy viszonylag stabil 3 év következett, a személyi jellegű ráfordítások folyamatosan nőttek, a foglalkoztatottak száma pedig stabilizálódott, és egy minimális csökkenő tendenciát mutatott. A 2020-as év azonban ezt az ágazatot is megviselte, a személyi jellegű ráfordítások 76 milliárdról 71,5 milliárd forintra estek vissza, a foglalkoztatottak száma pedig 11.719-ről 10.851-re esett vissza.

 

 

 

 

 

A Média/Sajtó szakágazat által befizetett adó mértéke viszonylag kis amplitúdóval, de folyamatosan ingadozik. A legnagyobb kilengést – a vizsgált időszakban – 2018 és 2019 között produkálta, amikor 2,35 milliárdról 2,87 milliárd forintra nőtt. Ez a két év azért is jó példa, mert nagyon jól kivehető, hogy az adó mértéke és aránya nem feltétlenül változik egyenes arányosságban: míg a 2018-ban befizetett 2,35 milliárd a 0,30%-a volt az országos összesített adóbefizetéseknek, addig a 2019-es 2,87 milliárd forint csak a 0,26%-át tette ki az országos összesítésnek. Ennek fényében láthatjuk, hogy bár 2020-ban csökkent a szakágazat adófizetési kötelezettsége, valójában nagyobb arányban adózott, mint az előző két évben.

A Média/Sajtó szakágazat adófizetési kötelezettsége (2015-2020)