Cookie / Süti tájékoztató
Tájékoztatjuk, hogy a marketingindex.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Rendben
Média/Sajtó
12 556

(+25,6% 5 év alatt)
Koncentráció és növekedés

„A szektoron belüli ritka kivételek egyike stabilitásával a Média/Sajtó szakágazat.”

Koncentrálódó piac mellett folyamatosan növekvő árbevétel, stabil foglalkoztatotti kör kiszámítható személyi jellegű ráfordítással, ez a Média/Sajtó szakágazat világa. Annak ellenére jelenthető ki, hogy a terület a többi szakágazathoz képest gazdasági oldalról a nyugalom tengerének tekinthető, hogy 2017-re az árbevétel arányában jelentősen csökkent a nyereségtermelő képessége (melyet azóta fokozatosan növel vissza a 2015-ös szint közelébe).

A koncentráció azonban nem csak a sajtóhírek alapján, hanem a számokból is jól kiolvasható: a 2015-ben még nagyságrendileg 5 500 céget eltartó terület 2019-re már mindössze 4 000 cégre zsugorodott, és nem volt jellemző a más szakágazatokban megjelenő egyéni vállalkozások számának növekedése sem ezzel párhuzamosan.

 

 

 

A Média/Sajtó szakágazat működő cégeinek és egyéni vállalkozásainak száma a szakágazat összesített árbevételének arányában (2015-2019*)

A legszembetűnőbb jelenség az ábrán az, hogy egyre növekvő árbevételen osztozik egyre kevesebb piaci szereplő. 2015 óta egyre kevesebb cég tevékenykedik a szakágazatban, az egyéni vállalkozók száma pedig nem változott számottevően a vizsgált időszakban. Ez a koncentráció a számok szintjén azt jelenti, hogy 2015-ben még 5 500 környékén volt a sajtótermékeket előállító cégek száma, 2019-re ez majdnem 4 000-re csökkent. Az árbevételek 2015-ben 286 milliárd forintot tettek ki, ami egy apró csökkenés után ugrásszerűen megnőtt 2017-ben 350 milliárd forintra, majd lassú emelkedésnek indult. 2019-ban már prognosztizáltan* elérheti a 376 milliárd forintot.

 

 

 

 

Az árbevételek a szakágazatban 2015-2016-ban hozzávetőlegesen egy szinten álltak, 2017-ben pedig hirtelen növekedésnek indult az eredmény. A vizsgált időszak első évében 286 milliárdos árbevétellel és ehhez 17 milliárd forint adózott eredménnyel zárt a szakágazat. 2019-ben prognosztizáltan* már 376 milliárdot termelt, amelyből 20 milliárd forintot realizálhatott profitként.

Ezzel szemben a nyereséget az árbevétel arányában vizsgáló görbe 2016-ban zuhanásnak indult, és a felemelkedés előtt elért a mélypontra 2017-ben 3% alatti értéken. A 2019-es prognosztizált* érték még mindig nem érte el a 2015-ös 6% feletti arányt.

A Média/Sajtó szakágazat árbevétel-arányos nyereséghányadának alakulása (2015-2019*)

 

 

 

 

A Média/Sajtó szakágazatban foglalkoztatottak létszámának és a személyi jellegű ráfordítások alakulása (2015-2019)

Egy ritka stabilitás a marketingen belül: 2015-től 2017-ig a szakágazatban foglalkoztatottak személyi állományának növekedése volt jellemző: az első évben még csak 10 733-an dolgoztak a médiában, 2017-re ez a szám elérte a 12 123 főt, ami azóta stabilan tartja magát.

A személyi jellegű ráfordítások az első két évben nem követték a növekvő állományt – 2015-ben 60 milliárd forint volt, 2016-ban 59 milliárd –, azonban az azt következő évben 10 milliárddal többet kellett fizetnie a munkáltatóknak: 12 123 ember után 69 milliárd forintot. 2018 után a stagnáló létszám ellenére tovább emelkedett a személyi jellegű ráfordítások összege, 2019-ben* elérte a 76 milliárd forintot.

 

 

 

 

Az országos összesített adóbefizetéshez képest a média által befizetett adó egyre kisebb arányú, annak ellenére, hogy ingadozó mértékben alakul, de szignifikánsan nem csökken a szakágazat által befizetett adó mennyisége.

Ez a két mérőszám 2015-ben sokkal távolabb volt egymástól: míg akkor a vizsgált időszak legnagyobb összegű adófizetési kötelezettsége, 2,74 milliárd forint terhelte a szakágazatot, ez akkor csupán a 0,22%-a volt az országos összesített adóbefizetéseknek. 2016-ban fordítottan arányos módon változtak a mérőszámok: a szakágazati adóterhek csökkentek, 2,47 milliárd forintra, addig a befizetett adó aránya az országos összesítetthez képest 0,34%-ra nőtt. Ez a következő évre megfordult: a szakágazat által befizetett adó nőtt, 2,66 milliárd forintra – ez az országos összesítés 0,41%-át jelentette már. Az azt követő évben, 2018-ban csökkent mind az adófizetési kötelezettség, mind ennek aránya az országos összesített adóbefizetésekhez képest, majd az utolsó évben, 2019-ben* ismét nagyobb adófizetési kötelezettséget tudhatott magáénak a szektor.

A Média/Sajtó szakágazat adófizetési kötelezettsége (2015-2019)

 

*A koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése érdekében szükséges adózási könnyítésekről szóló 140/2020. (IV. 21.) kormányrendelet alapján a gazdasági társaságok pénzügyi beszámolóinak benyújtási határideje 2020. szeptember 30-ra módosult. Ennek fényében a feltüntetett 2019-es adatok a korábbi évek adatai alapján előrevetített projekciót tartalmaznak, illetve részállapotot mutatnak.