Cookie / Süti tájékoztató
Tájékoztatjuk, hogy a marketingindex.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Rendben
Médiareklám 2021
19 565

(-1,45% 2019-hez képest)
Erős bástya a COVID alatt is

„A probléma nem a problémában, hanem a hozzáállásban keresendő”

A COVID-járvány keltette válság az ember életének minden területére kifejtette negatív hatását, mégis mindezzel szemben a médiareklámokat tekintve nem mutatható ki drasztikus visszaesés. A lassan 4 éves tendenciát látva egy kvázi dinamikusnak is mondható stagnálást következett be, amely mind a mai napig tart az adott szakágazati szektorban. Mindez természetesen nem nevezhető echte rossznak, hiszen a reklámcélú médiaköltés az ügynökségeknél és a hasonszőrű cégeknél nagy változásokon esett át. Ezáltal a médiareklám esetében nem mutatható ki olyan nagy és deprimáltnak nevezhető visszaesés, mint más szakágazatoknál. A korábbi kiemelkedések pedig vissza-visszatérni látszanak a valószínű adatokat tekintve a közeljövőben.

 

 

 

A Médiareklám szakágazat működő cégeinek és egyéni vállalkozásainak száma a szakágazat összesített árbevételének arányában (2015-2021*)

A 2019-es év több szempontból is egy roppant mód kiugró érának tekinthető, hiszen ha megnézzük a grafikon is látható értékeket, tisztán látszik, hogy nem kevesebb, mint 208 milliárd árbevétellel számolhattunk el. Ez az összeg túlnyomórészt a cégek és a kimagaslóan nagy egyéni vállalkozók (freelancerek?) számaiból tevődik össze. Mindezek nyilvánvalóan visszább estek a tavalyi járványkitörés folytán, ám továbbra sem beszélhetünk drasztikusságról, főleg az árbevétel kapcsán nem. 2021-ben jelenleg 878 darab szervezettel, valamint 607 darab egyéni vállalkozással számolhatunk, és valószínűsíthető, hogy a forintban megadott bevétel hasonlóan kiugró értéket ér el idén is. Mindez viszont még nincs kőbe vésve, bármilyen befolyásoló tényező felütheti még a fejét

 

 

 

 

 

A 2016-ban indult ugrásszerű növekedés mind az árbevétel, az adózott eredmények és az árbevételarányos nyereség kapcsán megtört a tavalyi évben. Természetesen nem meglepő, hiszen a feltüntetett adatokat szemügyre véve visszaesés volt a valószínű, a kérdés pedig inkább arra irányult, hogy mennyire nagy mértékben történt mindez. Az árbevételt tekintve szinte elhanyagolható léptékű a helyzet (208,8-ról 201,8 milliárdra tehető az összeg), ahogy az adózott eredmény is (12,7 milliárdról 10,9-re esett – hiszen valamilyen szinten egyenes arányosság is kimutatható a kettő érték között). Az árbevételarányos nyereségnél is hasonló tendencia fedezhető fel – szűk 20%-os visszaesésről beszélhetünk.

A Médiareklám szakágazat árbevételarányos nyereséghányadának alakulása (2015-2020)

 

 

 

 

 

A Médiareklám szakágazatban foglalkoztatottak létszámának és a személyi jellegű ráfordítások alakulása (2015-2020)

A szakágazati szektorban foglalkoztatottak létszáma a kezdeti, 2015-ben elstartolt növekedése két évvel csúcsosodott ki leginkább. (2017-ben 2647 fővel számolhattunk el, a forintnyi személyi jellegű ráfordítás pedig több mint 11 milliárdot takart.) Innentől viszont egy törés keletkezett, és drasztikus visszaesésnek lehettünk szemtanúi. 2018-ban mindössze 1661 főt tett ki a médiareklám szakágazatban foglalkoztatottak létszáma, ami folyamatos csökkenés mutat. Tavaly ez a szám 1447-re esett vissza (ugyanakkor a ráfordítás összege rapszodikusnak mondható az elmúlt évek prognosztizálható adatait nézve – 2018-ban 9,5 milliárd, 2020-ban pedig 10,35 milliárdról beszélhetünk).

 

 

 

 

 

Ahogy az elmúlt évek során mutatkozó tendenciát szemügyre vesszük, 2020-ban is megállapítható volt, hogy míg az egyéni vállalkozások száma kiugróan emelkedett, addig a társas vállalkozások száma drasztikus csökkenésbe kezdett. A különböző árbevétel-kategóriákba tartozó szervezetek egymáshoz viszonyított aránya ellenben állandónak bizonyult a tavalyi év során is. 0 és 100 millió között mozgó szervezetek esetében 404 darabról, 100 és 500 millió között pedig 55 darabról számolhatunk be. Elenyészőnek is tekinthető a maga 8 darab cégével az 500 millió és 1 milliárd közötti árbevételű kategória, az 1 milliárd valamint afeletti cégek/ügynökségek viszont hasonló értékeket mutat a maga 24 darabjával, mint az elmúlt években.

A Médiareklám szakágazat árbevétel-kategóriánkénti megoszlása (2015-2020)