Cookie / Süti tájékoztató
Tájékoztatjuk, hogy a marketingindex.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Rendben
Médiareklám
20 421

(+200,4% 5 év alatt)
2017-ben robbant a Médiareklám-bomba

„Jól megy az influencer egyéni vállalkozóknak? A számok szerint igen.”

Nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a reklámcélú médiaköltés teljes egészében a Médiareklám szakágazatban jelenik meg, mivel annak egy része a Reklámügynökségi ágazat tevékenységi körében szintén lecsapódik. Látványos volt azonban a terület ugrásszerű árbevétel-növekedése 2017-től kezdve.

A korábban stagnáló szakágazatbeli egyéni vállalkozók számának ugrásszerű emelkedése és a reklámköltések növekedése összefügg a szektor hatalmas léptékű árbevétel-növekedésével (2,5-szer nagyobb árbevétel 2016-hoz képest). Sok influencer a tapasztalatok alapján ugyanis vállalkozói tevékenységéről Médiareklám TEÁOR mellett állít ki számlát.

 

 

 

A Médiareklám szakágazat működő cégeinek és egyéni vállalkozásainak száma a szakágazat összesített árbevételének arányában (2015-2019*)

A szakágazat bevételeinek és a szakágazatban működők számának összevetésekor két fontos jelenségről számolhatunk be. Az első, hogy a szakágazat egyre több bevételt termel: ez 2017-től kezdett el látványosan nőni, ekkor ugyanis majdnem kétszeresére ugrott az árbevétel, 89 milliárd forintról 153 milliárd forintra. A másik jelenség a szakágazat összetételére vonatkozik: a vizsgált időszakban közelítenek egymás felé az egyéni vállalkozók és a médiareklámmal foglalkozó cégek száma (a cégeké csökken, ezzel szemben pedig egyre több olyan jelenik meg, aki önállóan foglalkozik médiareklámmal). Látható, hogy a szakágazat szereplőinek száma 1 600 körül mozog (összeadva a cégek és az egyéni vállalkozók számát), ők egyre nagyobb bevételt tudhatnak magukénak. Az ugrásszerű bevétel-növekedésre és az egyéni vállalkozók számának növekedésére magyarázatot adhat az influencer-boom, vagyis az, hogy egyre hangsúlyosabb szereplőkké válnak a gyakran egyéni vállalkozóként működő, a tevékenységüket médiareklámként számlázó véleményvezérek.

 

 

 

 

A szakágazat árbevételeire a folyamatos növekedés volt jellemző az elmúlt öt évben, az adózott eredmény pedig ezzel párhuzamosan nőtt – de nem mindig arányosan. 2015-2016-ban 88-89 milliárd forint után 4 milliárd forint adózott nyereséget tudhattak magukénak a szakágazat szereplői. Az ezt követő két évben a bevétel és a nyereség is ugrásszerűen nőtt, 2019*-ben prognosztizálhatóan azonban annak ellenére csökkent az adózott eredmény mennyisége, hogy az árbevétel tovább nőtt az előző évhez képest.

A Médiareklám szakágazat árbevételarányos nyereséghányadának alakulása (2015-2019*)

 

 

 

 

A Médiareklám szakágazatban foglalkoztatottak létszámának és a személyi jellegű ráfordítások alakulása (2015-2019*)

2015 és 2017 között a szakágazatban foglalkoztatottak száma majdnem 700 fővel nőtt, azonban 2018-ra 1 000 fővel vissza is esett, majd ez a létszám 2019-ben is tartotta magát. Ezt az ingadozást a munkáltatók által a szakágazatban fizetett személyi jellegű ráfordítások összege is követte általában, bár jóval kisebb kilengésekkel. A legalacsonyabb 2015-ben volt – 9 milliárd forint –, azonban 2018-ban, amikor a legkevesebb foglalkoztatott volt a szakágazatban, a személyi jellegű ráfordítások értéke 10 milliárd forint volt. Érdekesség ugyanakkor, hogy míg 2015-höz képest 2019-re mindössze 24 fővel dolgoztak többen, azonban prognosztizálhatóan* 2 milliárd forinttal (!) több volt ugyanezen bázishoz képest az összes személyi jellegű ráfordítás. Ez a 2015-ös havi bruttó 438 ezer Ft-os átlagráfordításhoz képest bruttó 528 ezer forintos havi átlagot jelent 2019*-re.

 

 

 

 

A legfontosabb jelenség, ami a szakágazat szereplőivel történik, az a prognosztizálhatóan drasztikus csökkenés a társas vállalkozások számában 2019*-re. Az évek során nagyjából állandó a különböző árbevétel-kategóriákba tartozó szervezetek egymáshoz viszonyított aránya. A legtöbb szereplő 100 millió forint alatti árbevétellel rendelkezik, a legszűkebb kategória az 500 millió és 1 milliárd forint közötti árbevételt felmutató szervezeteké. Ez a kategória 2015-től kezdve folyamatosan egyre kevesebb szervezetet tudhat magáénak, az 1 milliárd forint feletti árbevételt termelő cégek 2015 és 2018 között stabilan tartották magukat.

A Médiareklám szakágazat árbevétel-kategóriánkénti megoszlása (2015-2019*)

 

*A koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése érdekében szükséges adózási könnyítésekről szóló 140/2020. (IV. 21.) kormányrendelet alapján a gazdasági társaságok pénzügyi beszámolóinak benyújtási határideje 2020. szeptember 30-ra módosult. Ennek fényében a feltüntetett 2019-es adatok a korábbi évek adatai alapján előrevetített projekciót tartalmaznak, illetve részállapotot mutatnak.