„Örökké nem eshet”
A Marketing szakágazat kiegészítő tevékenységi köreit tömörítő Marketing Index+ (MI+) mutató nemzetgazdasági súlya jelentős, annak összesített árbevétele megközelíti a 2 500 milliárd forintot éves szinten. Mindazonáltal, a terület gyökeres fordulat előtt áll, hiszen a COVID-hatásnak köszönhetően egy olyan szakágazat sorsa is megkérdőjeleződött 2020-ban, mely az MI+2015 óta számított történetének motorja volt, és 80%-ot is meghaladó növekedésével annak legdinamikusabb változását produkálta. Ez a Rendezvény szakágazat, mely önmagában 150 milliárd forintos árbevétel mellett 5 000 főt foglalkoztatott 2019-ben.
Ezzel párhuzamosan a Digitális Produkciót tömörítő tevékenységek, melyek már így is, árbevétel szintjén abszolút dominanciával rendelkeztek a mutatón belül (1 200 milliárd forintos összesített árbevétel) vélhetően a korábbi évek növekedési ütemét (57% 5 év alatt) jelentősen túl fogják szárnyalni.
Nem lehet elmenni ugyanakkor a területet erőteljesen érintő bérnövekedések mellett sem szó nélkül, ugyanis mindez úgy következett be 2019-ben, hogy ezzel párhuzamosan összesen 4 350 foglalkoztatott tűnt el az MI+ által mért szakágazatokból. Az adatokból arra lehet következtetni, hogy ezek nem megszűnt munkahelyek, hanem mindinkább betöltetlen pozíciókat jelentenek jelentős részben.
A Marketing Index+ és szakágazatainak alakulása (2015-2020)
Az MI+ szakágazatai 2015 óta folyamatos és biztató növekedést mutattak. A COVID helyzet viszont egyik napról a másikra a feje tetejére állította a világot, és ezt a Marketing Index+ szakágazatai különösen megérezték. A mezőnyből magasan kiemelkedő Rendezvény szakágazat a 2019-es 16.934-es értékéről 2020-ban 9.734-re esett vissza. A másik nagy pofont a Hang- és Képművészet kapta, amely 13.322-ről 8.964-re csökkent, és ezzel sereghajtóvá vált. A Média/Sajtó és a Nyomda szakágazatok viszonylag alacsony visszaeséssel megúszták a dolgot, de ami igazán meglepő, az az, hogy a Digitális Produkciók sem tudtak növekedést felmutatni.
Árbevétel alapján az MI+ zászlóshajója egyértelműen a Digitális Produkció ágazat. 2015 óta stabilan a teljes árbevétel nagyjából 50%-át adja ez a terület, 2020-ban pedig még tovább, 57%-ra nőtt ez az arány. A teljes árbevétel legkisebb szeletét 5% körüli eredményével a Rendezvények ágazat adja, amely 2020-ban 3%-ra esett vissza. 2020-ban a Digitális gyártás mellett a Média/Sajtó szakágazat tudott növekedést felmutatni: 2019-ben a teljes bevétel 15%-át adták, 2020-ban ez a szám viszont 17%-ra nőtt. A Hang- és Képművészet 16%-ról 11-re esett vissza, a Nyomda szakágazat pedig 11%-on maradt.
MI+ szakágazatok súlya árbevétel alapján (2015-2020)
MI+ szakágazatok összesített árbevétele, illetve adófizetési kötelezettsége (2015-2020)
Az MI+ szakágazatok összesített árbevétele a kezdetek óta szüntelen növekedett és fejlődött. Ehhez képest a tavalyi év, legfőképp a hirtelen beköszöntött válság- és a krízishelyzet miatt az adófizetési kötelezettségének mértéke már-már hektikusan ingadozott (amely eleve rapszodikus ütemben váltakozott a 2015-ös évtől kezdve). 2020-ban ez a mennyiség– mint ahogy az összesített árbevétel is – a pandémia révén jelentősen visszaesett (az adófizetési kötelezettség 18, az árbevétel pedig 15%-kal csökkent – így számokban előbbi közel 26, utóbbi pedig 2118 milliárd forintot takar).
Azt láthatjuk, hogy Marketing Index+ ágazataiban az összesített személyi jellegű ráfordítás a COVID helyzet ellenére is viszonylag stabil – legalábbis a grafikon értékei alapján annak látszódik. A személyi jellegű ráfordítások – amelyek 2019-ig egy dinamikus fejlődést mutatott – tavaly meghaladták az összes év eredményeit (leszámítva a kiugróan nagy 2019-est). A foglalkoztatottak száma viszont több mint 10.000 fővel esett vissza (86 ezerről 76 ezerre), vagyis pontosabban fogalmazva 10.000 munkahely szűnt meg.
MI+ foglalkoztatottak száma és összesített személyi jellegű ráfordítás (2015-2020)
Marketing Index+ összetevőinek változása az előző évhez viszonyítva (2015-2020)
A grafikon alapján tisztán láthatjuk, hogy a Marketing Index+ szakágazataiban a COVID helyzet általános csökkenést eredményezett. Visszább estek az árbevételek, a személyi jellegű ráfordítások, csökkent a vállalkozások száma, viszont mindezzel ellentétben (vagy mondhatni egyenes arányosságban) növekedett a vállalkozások kockázati indexe. Mindezek ellenére a befizetett adó aránya az előző évhez képest 34%-kal nőtt. Ezek az értékek arra engednek következtetni, hogy az Marketing Index+ szakágazatai kevesebb külső segítséget és támogatást kaptak a pandémiás időszakban, mint más területek ágazatai.