„Sok az eszkimó, kevés a fóka, azaz kevesebb lehetőség, nagyobb kínálat”
Az akár elenyészőnek is mondható növekedési sávja miatt a Marketing Indexen belül a piackutatást tartják a legapróbb fogaskeréknek az összes szakágazat közül. Viszont ennek ellenére az a javára váljon, hogy a kis fogaskerék mivolta miatt ugyanolyan fontosnak tekinthető (ugyanúgy fogaskerék), ami nélkül nem működne a „nagy gépezet”. Továbbá a szakágazat eredményessége és a fizetésképtelenségi valószínűségének alakulása is jócskán pozitív értékeket mutatott fel az elmúlt évben, amely nagy lépésnek is tekinthető ezekben a járványügyi krízishelyzetekben.
A Piackutatás szakágazat eredményességének alakulása (2015-2020)
A 2015-ös kezdeti értékek azonnali javulást és növekedést kezdtek mutatni a piackutatás szakágazatában a 2016-os és a kiugróan pozitív 2017-es érákat tekintve árbevétel és adózott eredmények szempontjából. 2018-ban sajnos visszaesés következett be, de ez a teljes paradigmát alapul véve egy hasonló helyzetet teremtett a szektornak, hogy ugyanolyan nagyvolumenű fejlődés következhessen be, mint a kezdetben. Ez a tendencia fedezhető fel 2020-ban is, ahol a forintban értett bevétel elérte az új csúcsát, vagyis 72 milliárdot (ahogy az adózott eredmény is szűk 4,5 milliárddal).
A Marketing Index összes szakágazatát alapul véve – beleértve a PR-t, a reklámokat, a médiareklámokat stb. – ismételten kijelenthető, hogy a piackutatás recesszíven az utolsó negyedben foglal helyet, legtöbbször utolsóként is. A 2019-es adatok alapján ez szemmel láthatóan újfent be is következett, viszont meglepően 2020-ban megelőzte a reklám szakágazatot. Míg utóbbi esetében egy 10%-os visszaesés volt tapasztalható, addig a piackutatás 5%-os javulást, növekedést mutatott. Mindez pedig odáig vezethet, hogy az elkövetkező években akár a PR (jelenleg szintén csökkenő tendenciájú) ágát is meg tudja majd előzni, hogyha nem fordul meg hirtelen ez az irány.
A Piackutatás szakágazat indexének alakulása az összes MI szakágazatával együtt (2015-2020)
Működő Piackutató cégek és egyéni vállalkozások számának alakulása (2015-2020)
A szakágazati eredményesség és annak indexének pozitív alakulása ellenére a piackutatással foglalkozó cégek, ügynökségek és vállalkozások száma továbbra is csökken. A szektor jelenlegi területénen nem figyelhető meg olyan külső hatás, mint amilyen a koronavírus-járvány okozta válsághelyzet is volt; egy folyamatosan redukálódó direkcionális vonulat fedezhető fel – már a 2016-os eredményektől kezdve. A 2021-es értékeket nézve 56 darabbal kevesebb cég és 38 darabbal kevesebb egyéni vállalkozás fedezhető fel, melyek a piackutatással foglalkoznak.
A fenti grafikonok prognosztizált eredményét és összesítését látva a fizetésképtelenség valószínűsége is deprimált emelkedéseket mutatott az elmúlt évben. Mindössze egyedül a 0 és 100 millió forintos árbevételű szervezetek stagnáltak, mindegyik másik kategória számai növekedtek. Az 1 milliárd vagy afeletti bevételű cégek adatai 60% fölött emelkedtek, míg az 500 millió és 1 milliárd, valamint a 100 és 500 millió között mozgó ügynökségek 10-10%-ot. Ez a fajta recesszió a 2021-es, illetve a 2022-es években is folytatódhat.
Piackutatás szakágazat fizetésképtelenségi valószínűségének alakulása (2015-2020)