Cookie / Süti tájékoztató
Tájékoztatjuk, hogy a marketingindex.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
Rendben
Piackutatás
12 835

(+28,4% 5 év alatt)
Ingadozó teljesítmény, növekvő eredményességgel

„Szűkülő lehetőségek, koncentrálódó kínálat”

A Marketing Index legkisebb szereplőjeként a piackutatás az egyedüli terület, mely a vizsgált időszak alatt egyszer sem tudott kilépni a bűvös 30%-os növekedési sávból. Bár nyereségtermelő-képesség terén a szakágazat jelentős, 70%-os növekedést tud felmutatni, azonban ezt láthatóan egy egyre szűkülő kínálati kör produkálja. A szakágazatban működő vállalkozások több mint 10%-a eltűnt a piacról 2019-re.

 

 

 

A Piackutatás szakágazat árbevétel-kategóriánkénti megoszlása (2015-2019*)

Ahogy egyre jobban tolódik a marketing az adatvezéreltség felé, úgy nő az igény a hatékony adatgyűjtésre és -elemzésre is. A piacról ennek ellenére folyamatosan tűnnek el a piackutató cégek: míg 2015-ben az 1 100 felé közelített a piackutatással foglalkozó szervezetek száma, addig a 2019*-es előzetes adatok alapján aggregáltan az látszik, hogy számuk folyamatosan csökken, a várakozások szerint 2020-ra akár 900 alá is beeshet. Ha a szakágazat összetételét árbevételeket tekintve vizsgáljuk, szintén tapasztalhatunk változásokat: a 100 millió forintot nem meghaladó bevételű szervezetek adják a szakágazat oroszlánrészét, így ezek tűnnek el vagy kerülnek át más kategóriába a leggyorsabban: érdekesség, hogy több 1 milliárd forint feletti árbevételű cég van a piacon, mint 500 millió és 1 milliárd forint közötti.

 

 

 

 

Piackutatással foglalkozó céget tulajdonolni, vagy ilyen cégben cégjegyzésre jogosultnak lenni jellemzően nem a 30 éven aluliakra jellemző, ahogy az adatok is mutatják. Bár majdnem 100 olyan 30 éven aluli van, aki cégjegyzésre jogosult és/vagy tulajdonos piackutató cégben, ilyen minőségben azért sokkal gyakrabban találkozhatunk 40 és 60 év közöttiekkel. A legtöbb tulajdonos és cégjegyzésre jogosult a 40-50 év közötti korosztályból kerül ki. Érdekes, hogy csak az ennél eggyel idősebb korosztályban van több tulajdonos, mint cégjegyzésre jogosult, a 60 év felettiek közt arányaiban ismét több a cégjegyzésre jogosult, mint a tulajdonos.

A Piackutatás szakágazat tulajdonosi és cégjegyzésre jogosult természetes személyeinek megoszlása korosztály szerint

 

 

 

 

A Piackutatás szakágazat indexének alakulása az összes MI szakágazatával együtt (2015-2019)

A Piackutatás szakágazat a legszerényebb növekedést tudta bemutatni a Marketing Index összetevői között. 2015-höz viszonyítva mindössze 28%-os összesített emelkedéssel elmondható, hogy a Reklámügynökségek után a legkisebb pozitív tendenciát tudta felmutatni. Különösen érdekes ez az adat annak a fényében, hogy 2015-2019 között a PR szegmens majdnem két és félszeresére nőtt, de a Médiareklám is duplázni tudott. Kiemelendő, hogy a piackutatás némileg trendkövető jellemzőket mutat: szemben a 2017-es adatok alapján általánosan kimutatott (PR szakágazatot nem érintő) stagnálást/enyhe recesszióval, a szakágazat egy év csúszással, 2018-ban követte le.

 

 

 

 

A szakágazat által termelt profit egyre nő: míg 2015-ben mindössze 2,76 milliárd forint adózott nyereséget tudhattak magukénak a piackutató cégek, 2019*-ben prognosztizálhatóan ez az összeg majdnem duplájára, 4,78 milliárd forintra rúgott. A növekedés trendszerű: 2015-ről 2016-ra csak alig emelkedett a szakágazat adózott eredménye, ám 2017-ben kiugró, majdnem 1 milliárd forintos emelkedést tapasztalhattunk. 2018-ban enyhe visszaesés érte a szakágazatot az előző évhez képest, majd 2019*-ben újra ugrásszerűen megnőtt az adózott eredmény.

A Piackutatás szakágazat adózott eredményének alakulása (2015-2019*)

 

*A koronavírus-járvány gazdasági hatásainak mérséklése érdekében szükséges adózási könnyítésekről szóló 140/2020. (IV. 21.) kormányrendelet alapján a gazdasági társaságok pénzügyi beszámolóinak benyújtási határideje 2020. szeptember 30-ra módosult. Ennek fényében a feltüntetett 2019-es adatok a korábbi évek adatai alapján előrevetített projekciót tartalmaznak, illetve részállapotot mutatnak.